Reactie van de Fietsersbond
Lekker fietsen in het CID reactie van de Fietsersbond
Onder de noemer Central Innovation District werkt gemeente Den Haag aan allerlei projecten tussen en rond de treinstations Den Haag Centraal, Den Haag Hollands Spoor en Den Haag Laan van NOI. Op 16 oktober 2024 organiseerde gemeente Den Haag weer een CID dag, waar in allerlei presentaties en workshops de meest recente plannen en ontwikkelingen te zien waren.
De Fietsersbond is verheugd dat geïnvesteerd wordt in de Haagse stationsomgevingen. Meer stappen, trappen en OV is een belangrijke succesfactor voor de noodzakelijke mobiliteitstransitie in Den Haag: minder ritten met de auto en méér verplaatsingen te voet, fiets of OV. Zonder deze “modal shift” verslechtert de leefbaarheid en komt de automobiliteit in de groeiende stad (nog meer) tot stilstand.
De Haagse stations worden de komende jaren aantrekkelijker: de NS hoopt in 2030, naast zes intercity’s per uur, acht sprinters per uur richting Rotterdam en Dordrecht te laten rijden. In 2040 moeten dat er zelfs twaalf per uur zijn. Dit laatste vergt overigens wel twee extra sporen tussen Delft en Schiedam: geen makkelijke opgave.
Ontwikkelingen rond Den Haag Hollands Spoor
Ook het gebied aan de Laakzijde van Hollands Spoor gaat fors op de schop, gaf wethouder van Asten vorige week in de pers al aan. Meest in het oog springend is de sloop van de Megastores waar een nieuwe autoluwe wijk moet ontstaan met een mix van wonen, winkelen en werken. Het autoluwe karakter van Laakhavens uit zich onder andere in het weren van het doorgaand verkeer op de Waldorpstraat en sloop van de Hoge Waldorpstraat. Dit biedt kansen voor meer groen en een fijnere en veiligere fietsroute vanuit Leiden (Verlengde Velostrada) naar Rijswijk/Delft (Sterfietsroute 7 door Spoorwijk).
In de plannen missen we een wat ons belangrijk onderwerp: voldoende hoogwaardige stallingsruimte voor fietsen. Aan de centrumzijde van het station staat de niet bewaakte stalling altijd vol en de bewaakte stalling heeft maar enkele honderden plaatsen. De tijdens Corona geopende stalling aan de Laakzijde is groot (2.500 plekken), maar niet overdekt, er is geen toezicht en er moet een stuk gewandeld worden om bij de perrons te komen. Voor steeds meer fietsers voldoet deze stalling dan ook niet meer: een dure e-bike stal je bij voorkeur niet zonder toezicht in de regen en de opgangen zijn op dit moment al niet enorm uitnodigend. Op de plek van de linker (relatief flauwe) opgang gaan de zogenaamde Escher Gardens gebouwd worden, een nieuwe woontoren waar ook kantoren en voorzieningen in komen. Wij vinden dat er daar een minstens zo goede opgang moet blijven, eventueel overdekt binnen het gebouw.
Naar onze overtuiging is bij Hollands Spoor, om de groei van het aantal treinfietsers te stimuleren, een forse capaciteitsverhoging én kwaliteitsverbetering nodig. Naast de bestaande stallingen moet wat ons betreft ruimte gevonden worden voor een forse overdekte, bewaakte stalling (kwaliteit KJ-stalling). Dit zou bijvoorbeeld inpandig kunnen in The Globe of ondergronds onder het plein voor het station en/of onder de Waldorpstraat en/of onder het Johanna Westerdijkplein (de huidige schelpenvlakte).
In de plannen zit ook een nieuwe doorgang onder de treinsporen voor fietsers en voetgangers, in het verlengde van de Koningstraat (zie project 17 op het kaartje). De financiën zijn grotendeels beschikbaar, het is echter een ingewikkelde klus die dus nog wel even op zich zal laten wachten.
De Megastores zijn tegen die tijd verdwenen en vervangen door kleinere blokken, zodat de route rechtdoor kan richting Verheeskade. Het is de bedoeling daar een nieuwe brug over het water én over de Neherkade te maken, die dan eindigt in het ‘gat’ in het gebouw De Kam (zie project 18 op het kaartje). Dat lijkt echter vooralsnog slechts een voetgangersbrug te worden, dat zou een gemiste kans zijn.
Het venijn zit in de staart
Een belangrijke snelle, comfortabele en rustige fietsverbinding tussen Den Haag Hollands Spoor, de Haagse Hogeschool en Laak, Rijswijk en Voorburg is het huidige dubbelzijdige fietspad dat diagonaal voor de Haagse Hogeschool langs loopt. In de plannen voor CID Laakhavens wordt dit fietspad opgeheven: een totaal onbegrijpelijke keuze! Is dit nu kiezen voor STOMP?
In de plannen wordt de wandel- en fietsbrug opgeheven en zijn fietsers welkom in een shared space gebied. Wat ons betreft is dit simpelweg een zeer slecht idee. Juist als je een gebied wilt inrichten voor voetgangers is het scheiden van voetgangers en fietsers (en scooters!) de beste optie. Den Haag zit niet bepaald te wachten op nieuwe conflictsituaties als op de Grote Marktstraat en het Spui. En het gekke is: dit werd ook geconstateerd tijdens de “Inspiratietour” naar campus Delft en campus Woudestein (Rotterdam): zorg voor duidelijke, brede fiets- en looppaden.
Wat de Fietsersbond betreft moet het doorgaande fietspad gewoon behouden blijven! Zodra de “grijze zebra” is opgedoekt, ontstaat een aantrekkelijk gebied om te wandelen en zou zelfs overwogen kunnen worden om het smalle voetpad over de brug te verwijderen; dit is veiliger voor zowel wandelaars als fietsers.
LINK met hele artikel https://haagseregio.fietsersbond.nl/2024/10/21/lekker-fietsen-in-het-cid/